جلسۀ شورای عالی توسعه شهری، طرح پروژۀ اعمار یک‌هزار واحد مسکونی توسط مؤسسه الغرافه را تصویب نمود.

جلسۀ شورای‌ عالی توسعۀ شهری به تاریخ 17 دلو 1396 به ریاست محمد اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان، در مقر ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.

سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن گفت: قرار توافق‌نامه‌ای که میان مؤسسه الغرافه و وزارت شهرسازی و مسکن امضا گردیده است، ۱۰۰۰ واحد مسکونی از کمک‌های بلاعوض مؤسسه الغرافه، به منظور کمک به خانواده‌های نیازمند و شهدا اعمار می‌گردد.

وی افزود: در این پروژه، بلاک‌های رهایشی، مراکز تجارتی، مسجد، مکاتب، یتیم‌خانه، پارک تفریحی، پارکینگ و ساختمان‌های خدماتی در نظر گرفته‌شده است و تلاش می‌نماییم تا آنرا به شهرک عوایدزا برای دولت مبدل سازیم.

وزیر شهرسازی، خودکفا بودن شهرک، معیاری‌بودن، ایجاد محیط سالم، استفاده از ساختمان‌های محلی و تکنالوژی مؤثر در ساختمان‌سازی، ایجاد اشتغال، احداث مراکز تجارتی، بافت منظم شهری و افزایش سطح اقتصاد جامعه را از اهداف عمدۀ اعمار پروژۀ مذکور، عنوان کرد.

بعداً، رئیس‌جمهور غنی از طرح پروژۀ مذکور استقبال کرده، گفت که باید روی مدل‌های استندرد کار شود تا ساحات اعمارشده و شهرک‌ها، مدل تجارتی را به خود اختیار نمایند و به‌ سوی خودکفایی سوق داده شوند.

رئیس‌جمهور محمد اشرف غنی، بر دقت در معیاری‌ بودن ساختمان‌ها و نیز سازگار بودن آنها با معماری سنتی افغانستان تأکید کرد و طرح مذکور پس از بحث‌های همه‌جانبه از سوی جلسه، تصویب گردید.