رهایی 320 بال پرنده توقدارو یا حباره در آسمان فراه


مؤسسه الغرافه – قطر به ادامه فعالیتهای حفظ محیط زیستی خود، 320 بال پرنده توقدارو و یا حباره را درآسمان فراه رها ساخت.

این پرندگان، با حضور داشت شاهد جواد الله رخا، معاون مؤسسه الغرافه، موسی نظری، معاون مقام ولایت فراه، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست فراه، اعضای شورای ولایتی فراه، و جمعی از خبرنگاران ملی و بین المللی در دشت چاکرته ولایت فراه آزاد شدند.

 شاهد جواد الله رخا، معاون مؤسسه الغرافه، خاطرنشان ساخت که این مؤسسه در سال جاری کوشش نمود تا ۳۰۰  بال پرنده از افغانستان و ۱۰۰ بال پرنده از قطر را باهم در این منطقه آزاد کند تا پرندگان بتوانند در این جا تکثیر نسل کنند. وی افزود: ما در سال های آینده انتظار داریم تعداد بیشتر از این پرندگان را در فارم زراعتی خویش در فراه تکثیر، پرورش و نهایتا در دامان طبیعت رها سازیم.

موسی نظری، معاون مقام ولایت فراه، ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت مؤسسه الغرافه در ولایت فراه، تمویل پروژه های مختلف در این ولایت از سوی الغرافه را در بخش بهبود وضعیت مردم تاثیرگذار دانست و خواستار تداوم این روند شد.

حیات وحش فراه به دلیل خشکسالی‌های اخیر با تهدید مواجه شده و به همین دلیل مؤسسه الغرافه برای احیای دوباره آن تلاش می کند. پرنده حباره پرنده‌ای مهاجر و نایاب اما در معرض خطر انقراض است که در فصل زمستان از سمت سایبریای کشور روسیه به علت گرمی هوا به ولایت فراه مهاجرت می کند. مؤسسه الغرافه از سال 2014 تا 2019 نزدیک به 1300 بال از این نوع پرنده را پرورش و به دامان طبیعت رها ساخته است.