رهایی 400 بال پرنده توقدارو و یا حباره در دشتهای ولایت فراه


مؤسسه الغرافه – قطر در ادامه فعالیتهای حفظ محیط زیستی خود، 400 بال پرنده توقدارو و یا حباره را در آسمان فراه رها ساخت.

این پرندگان با حضور داشت شیخ علی بن عبدالله بن ثانی آل ثانی، رئیس مؤسسه الغرافه، معاون مقام ولایت فراه، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست فراه، اعضای شورای ولایتی فراه، و جمعی از خبرنگاران ملی و بین المللی در دشت چاکرته ولایت فراه آزاد شدند.

 شیخ علی بن عبدالله بن ثانی آل ثانی، رئیس مؤسسه الغرافه خاطرنشان ساخت که این مؤسسه در سال جاری کوشش نمود تا ۳۰۰ بال  پرنده از افغانستان و ۱۰۰ بال پرنده از قطر را با هم در این منطقه آزاد کند تا پرندگان بتوانند در این جا تکثیر نسل کنند. وی افزود: ما در سالهای آینده انتظار داریم تعداد بیشتر از این پرندگان را در فارم زراعتی خویش در فراه تکثیر، پرورش و نهایتا در دامان طبیعت رها سازیم.

حیات وحش فراه به دلیل خشکسالی‌های اخیر با تهدید مواجه شده و به همین دلیل مؤسسه الغرافه برای احیای دوباره آن تلاش می کند. پرنده حباره، پرنده‌ای مهاجر و نایاب اما در معرض خطر انقراض است که در فصل زمستان از سمت سایبریای کشور روسیه به علت گرمی هوا به ولایت فراه مهاجرت می کند. مؤسسه الغرافه از سال 2014 تا 2019 نزدیک به 1300 بال از این نوع پرنده را پرورش و به دامان طبیعت رها ساخته است.

موسی نظری معاون مقام ولایت فراه ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت مؤسسه الغرافه در ولایت فراه، تمویل پروژه‌های مختلف در این ولایت از سوی مؤسسه الغرافه را در بخش بهبود وضعیت مردم تاثیر گذار دانست و خواستار تداوم این روند شد.

در پایان این مراسم، مردم فراه با تقدیم تابلوفرشی به شیخ علی بن عبدالله بن ثانی آل ثانی، از خدمات مؤسسه الغرافه در بخش‌های ساخت میدان هوایی، مساجد، مکاتب، کلینک‌ها، فارم تحقیقاتی زراعتی، و جلوگیری از انقراض پرندگان، ستایش کردند.