رهایی 250 بال پرنده توقدارو در دشتهای ولایت فراه


مؤسسه الغرافه – قطر در ادامه فعالیتهای حفظ محیط زیستی خود، 250 بال پرنده توقدارو و یا حباره را درآسمان فراه رها ساخت.

این پرندگان با حضور داشت شیخ علی بن عبدالله آل ثانی ،رئیس مؤسسه الغرافه، حافظ عزیزالرحمن سرپرست اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان و تعدادی از رسانه‌های داخلی و خارجی در دشتهای ولایت فراه آزاد شدند.

 شیخ علی بن عبدالله آل ثانی ،رئیس مؤسسه الغرافه خاطرنشان ساخت که این مؤسسه در سال جاری کوشش نمود تا 200 بال پرنده از افغانستان و 50 بال پرنده از قطر را باهم در این منطقه آزاد کند تا پرندگان بتوانند در این جا تکثیر نسل کنند. وی افزود: ما در سال های آینده انتظار داریم تعداد بیشتر از این پرندگان را در فارم زراعتی خویش در فراه تکثیر، پرورش و نهایتا در دامان طبیعت رها سازیم.

حیات وحش فراه به دلیل خشک سالی های اخیر با تهدید مواجه شده و به همین دلیل مؤسسه الغرافه برای احیای دوباره آن تلاش می کند. پرنده حباره پرنده ای مهاجر و نایاب اما در معرض خطر انقراض است که در فصل زمستان از سمت سایبریای کشور روسیه به علت گرمی هوا به ولایت فراه مهاجرت می کند. موسسه الغرافه از سال 2014 تا 2023 نزدیک به 1700 بال از این نوع پرنده را پرورش و به دامان طبیعت رها ساخته است.

حافظ عزیزالرحمن سرپرست اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان ضمن تشکر و قدردانی از فعالیت مؤسسه الغرافه در ولایت فراه، تمویل پروژه های مختلف در این ولایت از سوی مؤسسه الغرافه را در بخش بهبود وضعیت مردم تاثیر گذار دانست و خواستار تداوم این روند شد.