مراسم آغاز پروژه اعمار یک هزار واحد مسکونی در کابل


مراسم آغاز پروژۀ اعمار یک‌هزار واحد مسکونی برای نیازمندان شهر کابل به تاریخ 7 قوس 1396 مطابق با 28 نوامبر 2017  در ارگ ریاست جمهوری افغانستان افتتاح گردید.

در این مراسم که شماری از اعضای کابینه، مشاورین ریاست‌ جمهوری، عالیجناب الشیخ علی بن عبدالله آل ثانی، رئیس مؤسسه الغرافه و برخی دیپلمات‌های آن کشور حضور داشتند. ابتدا سید سعادت منصور نادری، وزیر شهرسازی و مسکن در مورد پروژه متذکره معلومات داد.

وزیر شهرسازی دراین رابطه گفت: پروژه‌ای که روی‌دست است دارای یک‌هزار واحد مسکونی برای ورثه‌های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور درنظر گرفته شده که از سوی عالیجناب الشیخ علی بن عبدالله آل ثانی، رئیس موسسه الغرافه، تمویل می‌گردد.
وزیر شهرسازی گفت که تفاهم‌نامه اعمار پروژۀ یادشده دوسال قبل میان وزارت شهرسازی و مؤسسه الغرافه به‌ امضا رسیده‌ بود که در این مدت، ساحۀ اعمار واحدهای مسکونی، مشخص و طرح و دیزاین آن نیز به اکمال رسیده‌است.
وی از توجه و حمایت رئیس‌جمهور کشور به‌خاطر تقویت سکتور شهری به‌ویژه اعمار و تهیۀ مسکن به خانواده‌های شهدا قدردانی نموده، خاطرنشان ساخت که تهیه مسکن به خانواده‌های مستضعف در اولویت کاری رئیس‌جمهور و حکومت قرار دارد.
وزیر شهرسازی، از الشیخ علی بن عبدالله آل ثانی، رئیس مؤسسه الغرافه و کشورش به‌ خاطر کمک و همکاری با افغانستان ستایش کرده افزود که در صحبتی با الشیخ علی بن عبدالله آل ثانی موافقه شده‌است که وی ۱۰۰ میلیون دالر در بخش‌های مختلف نیز با حکومت افغانستان همکاری نماید.

سپس، رئیس‌جمهور، محمد اشرف غنی، دراین خصوص گفت: امروز روز خجسته برای برآورده شدن خواست‌های مردم ما در زمینۀ تهیه مسکن است. وی ازعالیجناب الشیخ علی بن عبدالله آل ثانی، رئیس مؤسسه الغرافه، به‌خاطر سرمایه‌گذاری‌هایش در افغانستان قدردانی ویژه نمود و از تلاش‌های وزارت شهرسازی و نهادهای مربوط، به‌نیکی یاد کرد.
رئیس‌جمهور، خطاب به عالیجناب الشیخ علی گفت: چند سال قبل، اساس همسویی و همکاری را با حکومت افغانستان گذاشتید که امروز ما شاهد نتایج مثبت آن هستیم. وی اضافه کرد که این پروژه خاص به‌خاطر ورثه‌های شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور درنظر گرفته شده‌است.

 الشیخ علی بن عبدالله، تمنیات نیک رهبری کشورش را به رئیس‌جمهور و مردم افغانستان تقدیم کرد و از تلاش‌های رئیس‌جمهور غنی در امر عمران و آبادی افغانستان، ستایش به‌عمل آورد. وی اطمینان داد که هم‌چنان با حکومت افغانستان همکار خواهد بود.

رئیس مؤسسه الغرافه، با اشاره به سرمایه‌گذاری در ولایت فراه برای احداث باغ خرما گفت: سرمایه‌گذاری ما دراین ولایت، تا یک سال دیگر به‌ ثمر می‌نشیند و انتظار می‌رود که این سرمایه‌گذاری‌ها باعث تشویق سایر سرمایه‌گذاران گردد.

گفتنی است که پروژۀ اعمار یک‌هزار خانۀ مسکونی در ساحۀ مربوط به جای‌دادِ تصدی ملی‌بس، واقع خوشحال‌خان‌مینۀ کابل تطبیق خواهد شد.