بر اساس قراردادی که بین مؤسسه‌ی الغرافه و وزارت شهرسازی و مسکن افغانستان به امضاء رسیده است، مؤسسه متعهد شده است که یک شهرک مسکونی در منطقه ای که توسط وزارت شهرسازی و مسکن برای کمک به خانواده های نیازمند در نظر گرفته شده است بسازد. این شهرک، جهت رفع مشکل کمبود مسکن، توسعه فرهنگ ساختمان‌سازی مدرن، و ایجاد مسکن مطابق با معیارهای بین‌المللی ساخته می‌شود.

موقعیت شهرک قطر در منطقه‌ی خوشحال خان مینه روبروی سیلوی مرکزی شهر کابل می‌باشد. مساحت کلی این زمین 69 هزار و 45 متر مربع است و شامل ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری، مکاتب، مساجد، یتیم‌خانه، پارکینگ وسایط نقلیه، فضای سبز و سایر امکانات مورد نیاز شهرک می‌باشد. سایت‌پلان شهرک نیز به تصویب شورای عالی شهرسازی و وزارت شهرسازی و اراضی افغانستان رسیده است.

این شهرک در مجموع از هشت بلاک رهایشی تشکیل شده است و هر بلاک شامل دوازده طبقه می باشد که 96 واحد آپارتمان در هر بلاک شامل آپارتمان‌های سه و دو اتاقه وجود دارد. در مجموع 768 واحد آپارتمان مسکونی در این شهرک ساخته می‌شود.

مسجد شریف با مساحت 819 متر مربع در شهرک قطر طراحی شده است. این مسجد در سه طبقه ساخته می‌شود که ظرفیت 2 هزار نمازگزار را همزمان دارد. مسجد شهرک قطر دارای یک مناره، گنبد، وضوخانه و ده غرفه تشناب است. همچنین مؤسسه‌ی الغرافه تهیه‌ی تجهیزات و فرش مسجد را نیز برعهده گرفته است.

دو مکتب دخترانه و پسرانه هر کدام با زیربنای 577 متر مربع برای شهرک قطر طراحی شده است. این مکاتب در سه طبقه ساخته می‌شود وبرای ساکنان شهرک قطر قابل استفاده می‌باشد. مکاتب شامل: زمین بازی، آزمایشگاه، اتاق کمپیوتر، کتابخانه، اتاق معلمان و اتاق‌های مدیریت است. همچنین مکاتب مجهز به میز، چوکی، کمپیوتر و غیره تجهیزات ضروری خواهد بود.

در سال 2021 میلادی کار ساخت فاز اول این شهرک که شامل سه بلاک رهایشی، مکتب دخترانه، مکتب پسرانه و مسجد شریف می باشد آغاز گردید.

 

January 2021

شروع کار فاز اول

January 2024

تاریخ ختم فاز اول

3 Years

مدت زمان کار فاز اول

شما هم می توانید این پست را به اشتراک بگذارید